Bakgrund
Många träbåtsälskare och kunskapare inom träbåtsvärlden har uppfattningen att nordlandsbåten är båtarnas
Rolls-Royce. Det är en allmogebåt i särklass då den svarar mot alla behov och krav som kan riktas mot en
båt. Därför tog vi i föreningen chansen att förvärva en nordlandsbåt när så begavs. I augusti 2005 hämtade
vi hem vår nordländare från Melöya. Båten införskaffades inklusive en något defekt Sabb tändkulemotor från
fiskaränkan Anne Hegge för 1200 Skr.
|
|
Hederyd inspekterar URN innan avfärden till Luleå.
|
Historia och konstruktion
Urn byggdes 1945 av en båtbyggare i Hemnes utanför Mosjön ca: 10 mil från Mo i Rana. Längden ar ca: 8 m och
bredden 2,5 meter. Den har 8 bordgångar och är byggd av gran förutom kölen som är i furu. Konstruktionsmässigt
handlar det om en klinkbyggd båt med galvaniserade nitar och täta kraftiga spant. Under resor till och från
Lofoten fanns en särskild mobil ruff för två personer. Denna konstruktion lyftes bort vid själva fisket.
Ursprungligen utrustades Urn med en Sleipner motor på 3,5 hk. Båten kunde även seglas med råsegel, sprisegel
eller loggertsegel. Alla typer av segel verkar ha förekommit.
Förste ägaren och beställaren av båten var
fiskaren Olof Sörensen Mellöya. han fiskade med Urn fram till 1956. En journalist från Örnäs köpte båten
1970 för att använda den som fritidsbåt. Men 1975 blev hon igen en riktig fiskebåt när Asbjörn Hegge från
på Mellöya köpte den. Det var från hans änka som föreningen köpte Urn i augusti 2005.
|