SABB - TÄNDKULA
uppdaterad 2016-03-31



En Sabb 5-9 på tomgång

Föreningens Sabb

 Sabb B 59 semidiesel tillverkad 1959 i Bergen i Norge av Damsgards Motorfabrik. Effekten var 5hk och varvtalet 100-1200 v/min. Restaurerad av Föreningen Allmogebåtar i Luleå. Motorn följde med när föreningen köpte nordlandsbåten Urn. Där den gjorde tjänst som en pålitlig båtmotor in på 70-talet.

Damsgards Motorfabrik

På Vestlandet i Norge fanns ett gammalt utryck sabba som betyder ungefär stark, pålitlig och solid. Det var därför man valde Sabb som namn på motorn. Man skulle tillverka en båtmotor som var stark och pålitlig och detta till en rimlig peng, åt kustfiskarna i Norge. Modell A 1925 en tändkulemotor på 3 hk tillverkades från starten 1925 och ända fram till 1963. En 5-7 hk motor tillkom 1927. Den tillverkades i 38 år. Något senare kom en lite starkare variant på 5-9 hk. Till Sabb-motorn medföljde en oljekanna i mässing. Den var tillverkad av splintene (tattare, zigenare) fram till andra världskriget. Antalet egenproducerade motorer hos Sabb är 69031 till den 31/12 2001.

Anekdoter om Sabben

På tomgång: En fiskare från Asköy skulle med familjen till Bergen. Före avfärden så tänkte han titta till båten och startade då upp Sabben. Medan han håller på med båten så ropar hans fru genom fönstret, att han har telefon. Fiskaren svarade i telefon, för att sedan fara iväg till Bergen. En vecka senare återvänder familjen och fiskaren går för att se till båten, där Sabben fortfarande tuffar på tomgång.

Trimmning och trix: Tecknaren Kåre Eikeland berättade om sina ungdomsupplevelser: Eikelandsgutterna trimmade Sabb 5-9 hk med hjälp av en ölkapsyl. Man lade ölkapsylen under oljehammaren på oljepumpen. Det gav mer bränsle till motorn och mer fart på maskineriet. Därför följde alltid ölkapsylen med i byxfickan om någon ville kappköra.