MADELON
(Klicka på bilden för att se den i full storlek)
Uppdaterad 2017-01-19

Fakta om skärgårds 40:an Madelon 

Konstruktör: Carl Holmström, Byggår 1919 på Ängholmsvarvet i Göteborg. Löa 11,90 meter, bredd 2,05 meter, djupgående 1,65 meter, längd i vattenlinje 8,10 meter.

Madelon är en SK40 byggd 1919 för Ingeborg Pineus-Arbo, Göteborg, (sedermera gift von Rosen) enligt GKSS medlems-register. Båtbygget skedde på Ängholmsvarvet som leddes av Axel Nygren och Hasse Enhörning.

Madelon är byggd med en bordläggning i furu och ovanligt lång och smal för att vare en Holmströmsjakt från denna tid. 11,90x2,05 m. Normala mått för en Holmströmmare var 11,00 - 11,5 x 2,0 m och 10,00 - 2,20 m loa x bmax.

Ingeborg kappseglade med Madelon första året och vann en segling samt ytterligare andra och tredjepris på Göteborgs-regattan 1919.

1926 dyker Madelon upp på bild i Till Rors, ägare O.Ohde i Mariestad. 1939 och under 40-talet ägs hon av Eric Hult i Stockholmstrakten där hon var inregistrerad i Navia, SSS och SXK. I Svenska Kryssarklubben är hon inregistrerad fram till 1948 med Eric Hult som ägare. Därefter är ägarbilden något oklar fram till början av 1970-talet då hon ägs av norrbottningen Stina Åström som då bor i Stockholm. Madelon genomgår då en ansiktslyftning och bl. a. så byts gaffelriggen.

UUngefär år 1977 kommer hon upp till Luleå och ställs vid Stina Åströms fritidshus på Lulnäset. I mitten på 90-talet ersätter Stina henne med en SK30 som seglas ned till Stockholm. Madelon övertas av Kjell Englund i Luleå som  med anhöriga startar ett långsiktigt renoverinsprojekt. Hon får ny kölplanka av iroké, nya sambord och de närmaste bordgångarna ersätts också. Springorna mellan i stort sett alla övriga bord notfräses och hela däcket  och däckshuset plockas bort.

I det här skedet - hösten 1999 - flyttar Kjell Englund till Umeå och någon måste ta hand om Madelon. Strax före jul blir Almogebåtar ägare till henne för en spottstyver. Men det finns ett villkor med i bilden. Att hon ska segla i Luleå skärgård och att Kjell ska få vara med! Nu försöker vi uppfylla detta löfte.

Sittbrunnen är restaurerad, sammansatt och klar att installeras. Inredningen börjar ta form. Här en bild föröver. Inredningen börjar ta form. Här en bild akterut.
Byrån som skall placerad mitt i ruffens främre del är restaurerad och klar att installeras. Luckorna för rufftaket är restaurerade. De främre skåpen i ruffen är också klara och installation pågår.
15 mars 2013: Efter 4 lager primer och ett första lager bottenfärg börjar resultatet visa sig.   Skrovformen liknar i vissa vinklar en strandad val. Men den spolformiga och långsmala formen visar att här finns fartresurser också! Längden i vattenlinjen är 8,10 meter. Madelon vänds så att hon hamnar med rätt sida upp.
På väg in i verkstan. På väg in i verkstan. Ryms på 20 cm när. Äntligen inne i verkstan för bearbetning inför behandling med primer och bottenfärg. Mycket skrapning och putsning. De mörka partierna är "jordslag" som fått fäste i oxid från den råa linoljan. Således inte något murket trä utan en naturlig förändring då inte träets porer stängts och varit utsatt för angrepp av mikroorganismer.
Tore, Ove, Leif , Bengt, Christer och Sven-Olov inleder planeringen av Madelons flytt in i verkstan och frigörandet från kölen för att skrovet ska kunna rymmas i verkstan. Efter lossning av 8 kölbultar lyftes skrovet av med hjälp av traktor från SWECON och ett lyftok lånad av Ställningsmontage. Blykölen och döträet är säkrade med vantskruvar och järndetaljer och blir kvar  på båtvagnen.

26 februari 2013: På väg upp och fri från kölen. Verkar liten och klen. Men skenet bedrar!


Videofilmer från när Madelon flyttas in i verkstaden