BAKTEMAN
uppdaterad 2016-03-31

BAKTEMAN - Luleås egen båtmotortillverkare

Bakteman H1 Sport är en tvåtaktare med magnettändning från SEM i Åmål och förssedd med en Nife-förgasare. Motorn är gjuten i silium - en aluminiumlegering med hög kiselhalt. Sportmotorm på 500 cc utvecklar 4 hk. Tillverkades 1950.

Backtemans Gjuteri & Mek. Verkstad i Luleå.

Hugo Backteman konstruerade den första båtmotorn från Backtemans Gjuteri och Mekaniska verkstad. Det var encylindrig och en tvåcylindrig fyrtaktare med sidventiler som kom i produktion 1914. Encylindriga på 5 hk vid 500 v/min, den tvåcylindriga på 10 hk. Båda med Bosch magnettändning, Scheblerförgasare och backslag. Enstaka tändapparater tillverkades i den egna verkstaden. En av dessa finns numera på Norrbottens museum. Ursvikens Mekaniska verkstad utanför Skellefteå göt blocken och cylinderlocken under åren 1914-18. Man göt mindre komponenter vid verkstaden i Luleå t.ex. kolvar och propellrar. Ett exemplar som tillverkades 1918 var i drift fram till 1943. Backteman tillverkade 50 exemplar av denna motor.

Man startade tillverkningen av en tändkulemotor av tvåtaktstyp i en och en tvåcylindrig version 1919. Den encylindriga på 6 hk, tvåcylindriga på 12 hk vid 600 v/min. Den encylindriga vägde 500 kg. Slaglängd på 140 mm och cylinderdiameter 135 mm. Totalt tillverkades 45 tändkulemotorer sedan var det lokala behovet fyllt. Denna motortyp började tillverkas efter att företaget hade byggt ett nytt gjuteri med modellverkstad i vindsvåningen.

År 1923 kom sportmotorn H1, encylindrig tvåtaktsmotor på som utvecklade 3,5 hk vid 1000 v/min. Man tillverkade även en tvåcylindrig tvåtaktare på 7 hk, modell H2. Cylindervolymen på båda var 450 cm3. Motorn var avsedd för bensin eller fotogendrift. Den startades med inbyggd vev eller med rem runt svänghjulet. Förgasare med sugventil och Bosch magnettändning. Götamotorn och Backtemans motor var snarlika, båda hade en slaglängd på 80 mm och en cylinderdiameter på 85 mm. Utseendemässigt var de också lika varandra.

1947 ökades cylinderdiametern till 89 mm. Motorblock i Silumin en aluminiumlegering och torra cylinderfoder av gjutjärn. I den tvåcylindriga versionen var cylindrarna sammangjutna till ett block i fyrkantig form. Denna version kunde fås med startgenerator. Under åren 1945-50 utrustades motorena i enstaka fall med reduktionsväxel.

1950 försågs Backtemans Sportmotor med SEM magnettändning, Nife-förgasare och inkapslat backslag.

Backteman tillverkade drygt 1000 motorer åren 1914-1957.

 

Källor: Lars Biström; Bo Sundin (1991). Svenska Båtmotorer. Skärhamn: Båtdokgruppen. Libris 7764279. I SBN 91-87360-05-5 (inb.). Tekniska museets hyemsida. Här finns också en bild på en Backteman Sport av 1950-53 års modell.